L’Embaràs i el Sòl Pelvià

L’embaràs és una etapa molt important pel sòl pèlvic, ja que el cos de la dona experimenta transformacions que repercuteixen en ell. I aquest període decisiu de nou mesos culmina amb un moment clau el part.
Suelo pélvico y embarazo - PHYSIO Clínica de Osteopatía y Fisioterapia

L’embaràs és una etapa molt important pel sòl pelvià, ja que el cos de la dona experimenta transformacions que repercuteixen en ell. I aquest període decisiu de nou mesos culmina amb un moment clau el part.

Per aquest motiu i altres que anirem parlant, penso que és molt important una bona preparació al part.

embarazopart

Perquè és tan important aquesta preparació al part?

  • Per conèixer, localitzar i sentir els músculs del sòl pelvià.
  • Per ser capaç de contraure i relaxar de forma aïllada la musculatura del sòl pelvià i treballar correctament.
  • Per enfortir aquesta musculatura i així evitar incontinència urinària durant l’embaràs, sobre tot en l’últim trimestre, i després del part.
  • Per mantenir una correcta higiene postural, que unit a un bon enfortiment del sòl pelvià, contribuirà a evitar l’aparició d’un prolapse (descens d’un òrgan pelvià)
  • Per identificar la teva musculatura abdominal i poder activar el transvers de l’abdomen en el moment de treball de part quan l’equip t’ho demani.

parto 2

  • Per aprendre a elastificar els músculs del sòl pelvià mitjançant el massatge perineal, que ens ajudarà a una millor dilatació i evitar esquinçaments o episiotomia en el moment de l’expulsiu.

 epistomia1epistomia2

Consells pel postpart immediat (48h-6ªsetmana):

  • Control d’una bona postura, en el moment de donar el pit, estar sentada, dempeus. Evitar la bipedestació perllongada (estar dreta molta estona).
  • Evitar carregar pes.
  • No realitzar exercicis abdominals tradicionals. En el seu lloc, fer exercicis hipopressius.
  • Iniciar contraccions de sòl pelvià.
  • Fer contracció de sòl pelvià davant dels esforços, riure, esternudar, tossir,…
  • En el moment de la defecació evitar maniobra de valsalva (fer força per empènyer), evitar el restrenyiment amb una bona hidratació i dieta rica en fibra.
  • No mantenir relacions sexuals.

Consells pel postpart, a partir de la 6ªsetmana:

  • Important fer una valoració toraco-abdominal per avaluar la competència de la musculatura abdominal i la presència de diàstasi dels rectes de l’abdomen i la sínfisis púbica.
  • Mantenir la protecció del sol pelvià davant de les situacions d’hiperpressió, com són els esternuts, riure, carregar pes,…. contraient el sòl pelvià abans de l’esforç.
  • Fer exercicis hipopressius.
  • Valorar l’estat del sòl pelvià i les possibles cicatrius d’episiotomia i/o esquinçaments.
  • Iniciar un protocol d’exercicis de sòl pelvià per millorar l’estat del múscul i així evitar possibles complicacions com incontinència urinària, fecal o dolor en les relacions sexuals.

Objectius del tractament postpart:

  • Tonificar els músculs abdominals i poder evitar la diàstasi abdominal.

diastasis

  • Millorar la consciència i percepció dels músculs del sòl pelvià.
  • Normalitzar i augmentar el to del periné, així com tractar les possibles cicatrius.
  • Corregir i prevenir les disfuncions del sòl pelvià com els prolapses, incontinència urinària, fecal,…
  • Millorar la sensibilitat en les relacions sexuals.
  • Automatitzar la contracció del sòl pelvià davant de qualsevol esforç en la nostra vida diària (aixecar pes, esternudar, riure, tossir,…).

embarazo3

 

Aquest artícle ha estat creat per:

Fisioterapeuta especialista en Sòl Pelvià

Els articles són propietat intel·lectual de
PHYSIO Clínica d’Osteopatia i Fisioteràpia

Per a més informació podeu emplenar el nostre formulari de contacte.
O trucar-nos directament al 972 20 71 62.