El Running y la Síndrome Piramidal

Ets corredor i notes molèsties al gluti quan fas exercici? La Síndrome del Piramidal es caracteritza per un dolor de recorregut ciàtic, condicionat a la contractura / espasme del múscul piramidal que comprimeix l'arrel del nervi ciàtic.
running - síndrome piranidal - PHYSIO Clínica d'Osteopatia i Fisioteràpia

Quin tipus de dolor provoca la Síndrome Piramidal?

La Síndrome Piramidal provoca al córrer o caminar, un dolor punxant en el gluti i que pot irradiar en tota la zona de la natja. També podem acabar notant algun tipus de formigueig i dolor constant en romandre assegut en les dues natges.

Per resumir, la compressió de l’arrel del nervi ciàtic provoca dolors:

  • De recorregut ciàtic
  • Del sacre i en el cap femoral
  • De gluti
  • Impotència funcional en l’extremitat inferior

I per què passa això?

El múscul piramidal (o piriforme) és un múscul pla que s’origina en la cara anterior de l’os sacre i del lligament ciàtic major i s’insereix en la vora superior del trocànter major del fèmur (veure imatge a sota). Per ser més clars, realitza l’extensió, rotació externa i abducció de la cadera. Si sou corredors, ja haureu notat que la vostra cadera suporta les tensions de la columna vertebral originades pels diferents impactes durant la carrera.

Per tant, el múscul piramidal és un important IMPULSOR i ESTABILITZADOR de l’extremitat inferior quan caminem o correm.

El Piramidal - imatge quiromax.com

El que ocorre és que la sobre sol·licitació d’aquest múscul (sobreentrenar, forçar els passos llargs) o alguna alteració en la correcta mecànica de l’extremitat inferior (per exemple, un esquinç de turmell) pot provocar el seu espasme / contractura, que condiciona la compressió del nervi ciàtic i fa aparèixer els dolors esmentats anteriorment.

Ull, no confondre:

La síndrome del Piramidal es pot confondre fàcilment amb un dolor ciàtic d’origen lumbar o amb una compressió per hèrnia discal. Per això és molt important fer un bon diagnòstic diferencial.

Com prevenir i alleujar el dolor?

El tractament de la síndrome del piramidal va dirigit a la reducció del espasme / contractura, aplicant mesures com:

  • Termoterapia / Calor
  • Estiraments del piramidal: 

Estirament - imatge de u-mano.es

  • Punció seca:

punció - imatge labolsadelcorredor.com

Si veus que no notes millora o que el dolor va a més, contacte amb un professional.

Des d’un punt de vista clínic, és millor realitzar una valoració, no només del gluti sinó de la mecànica lumbar, articulació sacroiliaca, mecànica pèlvica i articulacions del genoll i peu/turmell i, en cas de trobar alguna alteració, realitzar la seva mobilització o manipular-la perquè totes les àrees implicades en l’activitat funcionin millor.

Qui pateix la Síndrome Piramidal?

La síndrome del piramidal s’associa freqüentment a l’activitat esportiva i, en especial, al corredor de fons i gran fons. És per això que la prevenció juga un paper fonamental en aquest grup de risc, indicant al corredor la necessitat d’incloure un treball preventiu en la seva rutina d’entrenament, basat en:

    • Estiraments
    • Treball propioceptiu de l’extremitat inferior
    • Reforç del core pèlvic / abdominal
    • Reforçament de la musculatura del tren inferior i especialment la pelvitrocanterea.

 

Ets corredor? Pateixes molèsties degudes a la síndrome del piramidal i no millores amb els estiraments?

Contacta ara amb nosaltres. Els nostres experts t’ajudaran a alleujar els dolors i a recuperar-te abans.

 

Aquest artícle ha estat creat per:

Osteòpata D.O.

Els articles són propietat intel·lectual de
PHYSIO Clínica d’Osteopatia i Fisioteràpia

Per a més informació podeu emplenar el nostre formulari de contacte.
O trucar-nos directament al 972 20 71 62.